Anatomia funkcjonalna i biomechanika kliniczna kończyny dolnej

Anatomia funkcjonalna i biomechanika kliniczna kończyny dolnej

Pierwszy interdyscyplinarny kurs anatomii funkcjonalnej i biomechaniki kończyny dolnej dla specjalistów Podologów w ujęciu klinicznym. Szkolenie to wyróżnia przede wszystkim kompleksowe podejście do leczenia pacjentów z problemem deformacji w obrębie stopy . Kurs oparty o doświadczenie kliniczne i współpracę ortopedyczno fizjoterapeutyczno – podologiną.

Każdy specjalista w swojej praktyce spotyka się z pacjentami z szerokim spektrum objawów i chorób. Konieczność rozszerzania wiedzy z zakresu różnych działów medycyny stał się koniecznością.

Na szkoleniu zostanie poruszona tematyka anatomii funkcjonalnej nie tylko stopy ale całej kończyny dolnej łącznie z miednicą. Każdy uczestnik zostanie nauczony wnikliwego badania manualnego, funkcjonalnego oraz co ważniejsze – chcemy nauczyć Państwa wnioskowania klinicznego, które w praktyce każde o specjalisty, zajmującego się tak specyficznym regionem jakim jest stopa powinno być wręcz rutyną, w dobrym znaczeniu tego słowa.

Program

Dzień pierwszy (9:00-17:00)

  • Wstęp do embriologii narządu ruchu i embriologicznego rozwoju kończyny dolnej – jak przenieść tę wiedzę na praktykę
  • Embriologia kończyny dolnej
  • Ontogeneza człowieka począwszy od narodzin po późną starość w ujęciu stopy
  • Rozwój neuromotoryczny stopy w ujęciu tożsamego rozwoju dziecka (noworodek, niemowlę) – czy wiedza z tego zakresu jest potrzebna podologowi i jak ma przełożyć ją na praktykę?
  • Biomechanika a patobiomechanika stopy
  • Biomechanika szczeliny Choparta z ujęciem więzadeł w odniesieniu do urazów i biomechaniki spiralnej
  • Biomechanika szczeliny Lisfranca z ujęciem więzadeł w odniesieniu do urazów i biomechaniki spiralnej
  • Anatomia palpacyjna stopy – Układ kostny- Układ mięśniowy łącznie z systemem troczków – Układ więzadłowy- Układ naczyniowy- Układ nerwowy
  • Biomechaniczny, neurologiczny mechanizm czaszy stopy jako ewidentne zaprzeczenie idei łuków stopy – żywa anatomia w ruchu
  • Hemodynamiczna oraz neurodynamiczna rola zatoki stępu oraz kanału stępu
  • Paznokieć i jego biomechaniczna rola w procesie lokomocji
  • Ból – przyjaciel czy wróg? Neurobiologia i neurofizjologia bólu. Holistyczne ujęcie problemu pacjenta bólowego. Czym jest ból, neurotransmitery bólu, wstęp do układu autonomicznego.

Dzień drugi (9:00-17:00)

  • Czucie i jego rola w życiu codziennym – rodzaje czucia, rodzaje percepcji w ujęciu stopy, kończyny dolnej i całego ciała
  • Układ powięziowy – najnowsze spojrzenie na anatomię
  • Fizjologia tkanki powięziowej
  • Układ powięzi powierzchownej i głębokiej w obrębie podudzia i uda
  • Zespoły ciasnot mięśniowo powięziowych
  • Powięź u pacjenta cukrzycowego – nowe spojrzenie na problem stopy cukrzycowej w ujęciu terapii powięziowej, osteoaptycznej i podologicznej
  • Sensomotoryczna rola układu powięziowego
  • Kliniczna rola trzeszczek, troczków, rozcięgna podeszwowego
  • System DAT i SAT układu powięziowego w stopie i kończynie dolnej
  • Anatomia palpacyjna stawu kolanowego i podudzia
  • Anatomia funkcjonalna stopy we współpracy łańcucha stopa – kolano
  • Rola i znaczenie mechanizmu Puttiego w neurologii i neurorozwojowym wzorcu chodu
  • -Amortyzator Hendircx’a i jego rola w mechanice chodu (powtórzenie z kursu podstawowego i rozszerzenie o techniki praktyczne)
  • Amortyzator Schwartza i jego rola w statyce i dynamice stopy (powtórzenie z kursu podstawowego i rozszerzenie o techniki praktyczne)
  • Mechanizm Windlass (powtórzenie z kursu podstawowego i rozszerzenie o techniki praktyczne)
  • Podstawowe osie i przekroje RTG stopy
  • Stopa płaska, stopa wydrążona – różnice i strategie badania manualnego i strategie wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego
  • Stopa Mortona, stopa Rothbarda, stopa Charcota- Mariego-Tootha – różnice i strategie badania manualnego i strategie wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego
  • Koalicja stępu – czym jest, jak leczyć?
  • Fizjologia i patofizjologia w ujęciu pacjenta urazowego po skręceniu stawu skokowego, plastyce wału paznokciowego, róży, obrzęku limfatycznego – co wiemy o stanie zapalnym, Stopa dziecka – podstawowe badanie ortopedyczne

Dzień trzeci (9:00-17:00)

  • Anatomia funkcjonalna biodra i obręczy miednicznej
  • Anatomia palpacyjna biodra oraz miednicy ( układ kostny, stawowy, więzadłowy, naczyniowy, mięśniowy)
  • Badanie długości kończyny dolnej
  • Podstawowe badanie neurologiczne ważniejszych traktów nerwowych
  • Objaw Trendelenburga, Objaw Duchenne’a
  • Omówienie triady podologicznej w praktyce
  • Hallux valgus, hallux rigidus – badanie manualne, strategie wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego oraz rehabilitacji
  • Ostroga piętowa a zapalenie rozcięgna podeszwowego – strategie badania, strategie lecznicze, strategie zaopatrzenia ortopedycznego
  • Neuropatia Baxtera, stopa Joggersa, nerwiak Mortona – jak badać i jak leczyć?
  • Palce młotkowate i młoteczkowate – badanie manualne oraz omówienie skutków i przyczyny
  • Idiopatyczny chód na palcach u dzieci oraz chód na palcach w przebiegu Mózgowego Porażenia Dziecięcego – czego Podolog nie powinien ominąć w badaniu i wywiadzie
  • Stopa gołębia, stopa przywiedziona a może jednak biodro ?

Dzień czwarty (9:00-17:00)

  • Połączenie praktyczne wiedzy z poprzednich dni szkoleniowych
  • Badanie podobarograficzne w praktyce – jak je interpretować
  • Analiza chodu – przedstawienie wszystkich determinantów, wyznaczników oraz faz chodu
  • Rola wkładek ortopedycznych w praktyce fizjoterapeuty i podologa
  • Przedstawienie formularza Foot Index Posture (FPI-6)
  • Przedstawienie osi bark – biodro – stopa
  • Buty biegowe – rodzaje i ich funkcje – prawda czy mit?
  • Powtórka dni poprzednich
  • Połączenie wiedzy z dnia 1-3 w całościowe badanie i terapie pacjenta

Po szkoleniu każdy uczestnik będzie potrafił:

  • Przeprowadzić podstawowe i rozszerzone badanie manualne stopy
  • Przeprowadzić podstawowe testy neurologiczne
  • Ocenić anatomiczne struktury kończyny dolnej i miednicy ze szczególnym zaznaczeniem: oceny symetrii, oceny stanu napięcia tkanki, oceny ruchomości stawów, oceny długości mięśni
  • Przedstawić różnice i w praktyce rozpoznać przykurcz mięśniowy od przykurczu torebkowego
  • Uzupełnić formularz FPI-6
  • Analizować wyniki badania stopy na platformie podometrycznej
  • Wykonać podstawowe badanie ortopedyczne stopy, kolana oraz biodra
  • Ocenić różnicę między stopą wydrążoną a płaską, płasko – koślawą
  • Przedstawić prawidłowy rozwój neurofizjologiczny stopy i kończyny dolnej u dziecka
  • Wykorzystywać wiedzę z zakresu neurobiologii bólu w codziennej praktyce podologicznej
  • Wykorzystywać w teorii i praktyce wiedzę z zakresu medycyny powięziowej w codziennej praktyce pacjentów
  • Przeprowadzić podstawowa analizę chodu
  • Łączyć struktury anatomiczne w holistyczny sposób
  • Przeprowadzić wywiad naczyniowy i podstawowe testy naczyniowe

Inwestycja:

Kurs grupowy

3 000,00 zł netto+23% VAT, cena jednostkowa

  • istnieje możliwość uzyskania dofinansowania do 80% wartości szkolenia, licząc od kwoty netto

Zapisy:

e mail: biuro@maszwsobiemoc.pl

tel. : + 48 534 599 235

Jesteś zainteresowany?

Skontaktuj się z nami i omówimy wszystkie szczegóły oraz odpowiemy na Twoje pytania.


Prowadzący:

Piotr Kostrzębski

Właściciel OsteoMedical, fizjoterapeuta, terapeuta osteopatyczny, terapeuta manualny

Fizjoterapia i osteopatia to dwie dziedziny medycyny, którym poświęciłem i dalej poświęcam swoje życie – to nie tylko zawód, to styl życia, charakter i swoista misja. Zanim rozpocząłem studia na kierunku fizjoterapia miałem okazję przez rok czasu studiować pielęgniarstwo na Akademii Medycznej w Warszawie. Szybko jednak przekonałem się, że rehabilitacja to moje powołanie. Rozpocząłem wówczas wspaniałą przygodę z fizjoterapią, jednocześnie pracując jako masażysta w jednym z podwarszawskich centrów rehabilitacji.